Rehabilitacja stawu biodrowego

Staw biodrowy to jeden z największych stawów w ciele człowieka, którego zadaniem jest przenoszenie ciężaru ciała z tułowia na nogi umożliwiając tym samym poruszanie się.

rehabilitacja biodra SzczecinPowszechne schorzenia stawu biodrowego to m.in.:

• zmiany zwyrodnieniowe,
  • dysplazja stawów biodrowych,
  • konflikt panewkowo-udowy,
  • uszkodzenie obrąbka stawowego,
  • biodro trzaskające,
  • zapalenie kaletek okołokrętarzowych,
  • zapalenie ścięgna przywodziciela,
  • złamanie szyjki kości udowej.

Pamiętać należy, że dolegliwości niekoniecznie będą odczuwane wewnątrz stawu. Częstą lokalizacją jest też boczna strona biodra, pośladki czy pachwina. Oprócz powierzchni stawowych należy wziąć pod uwagę inne struktury okołostawowe: kaletki, więzadła, mięśnie, nerwy.

W niektórych przypadkach może być tak, że ból biodra nie wynika z uszkodzenia jego struktury, ale mamy do czynienia z tzw. bólem rzutowanym, występującym przy schorzeniach odcinka piersiowo – lędźwiowego kręgosłupa lub przy schorzeniach narządów wewnętrznych. Czasem jest tak, że sam staw biodrowy nie daje dolegliwości, ale jego ograniczenia ruchomości mają wpływ na inne części ciała (stopa, kolano).

Podstawą skutecznej rehabilitacji jest dobra diagnostyka funkcjonalna i obrazowa (RTG, USG) stawu biodrowego.

Fizjoterapia stawu biodrowego będzie uzależniona od:

rehabilitacja stawu biodrowego Szczecin– diagnozy,

– lokalizacji bólu,

– czasu trwania dolegliwości,

– czynników, które nasilają ból biodra,

– przebytych urazów,

– ewentualnych zabiegów operacyjnych,

– wieku pacjenta,

– chorób współistniejących,

– etapu choroby (stan ostry, przewlekły).

Cel rehabilitacji:

– usprawnienie stawu biodrowego (poprawa ruchomości stawu),

– zniwelowanie bólu (działanie przeciwbólowe),

– przywrócenie pełnej ruchomości,

– działanie przeciwzapalne,

– poprawa jakości chodu i funkcjonalności.

Jeżeli zmiany w stawie biodrowym nie są zaawansowane, ważny jest odpoczynek i ćwiczenia celowane na poszczególne grupy mięśniowe, odpowiedzialne za jego ruchomość.

Czasami, przy zaawansowanej chorobie, zalecane jest odciążenie nadwyrężonych grup mięśniowych przez czasowe unieruchomienie (kule lub laski ortopedyczne, ortezy odwodzące, szynę Koszli, szelki Pawlika). Doborem zaopatrzenia ortopedycznego powinien zająć się wykwalifikowany fizjoterapeuta z uwzględnieniem zaleceń lekarskich.

Lekarz decyduje o leczeniu zachowawczym lub operacyjnym, np. u pacjentów z rozległymi uszkodzeniami, pomocna dla odzyskania pełnego komfortu funkcjonowania będzie endoproteza stawu biodrowego.

W zależności czy jest to leczenie zachowawcze, czy operacyjne, lekarz wraz z fizjoterapeutą ustala indywidualny plan rehabilitacji, w którym wykorzystywane są różne, dostępne metody:

Rehabilitacja stawu biodrowego ⭐⭐⭐⭐⭐

Ocena 5/5