Łokieć tenisisty

Łokieć tenisisty to przeciążenie mięśni przedramienia, które odpowiadają za rotację (ruch) dłoni i prostowanie nadgarstka.
Prostowanie w stawie nadgarstkowym, powtarzalne i często wykonywane ruchy angażujące mięśnie przedramienia, czy długotrwała pozycja wyprostna nadgarstka doprowadzają do ciągłych napięć i tym samym ograniczenia przepływu krwi do tkanek. Konsekwencją są zmiany degeneracyjne w strukturze kolagenu na przyczepie bliższym mięśni prostowników nadgarstka i palców. Do innych przyczyn powstawania schorzenia zalicza się: liczne urazy, rozległe stany zapalne, czy intensywną aktywność sportową. Łokieć tenisisty to nie tylko choroba sportowców, ale przede wszystkim pracowników biurowych, pracowników fizycznych, mechaników, krawcowych, malarzy, stomatologów. Pacjenci zgłaszający się do lekarzy ortopedów, bądź fizjoterapeutów sygnalizują ból w okolicy łokcia i przedramienia, który pojawia się przy chwytaniu np. kubka, trzymaniu długopisu, uścisku dłoni podczas powitania, czy przy podnoszeniu nawet niewielkich przedmiotów.

Diagnostyka opiera się na:
– wywiadzie medycznym,
– badaniu fizykalnym,
– testach diagnostycznych,
– diagnostyce obrazowej (USG lub RTG).
W badaniu fizykalnym stwierdza się u pacjenta bolesność palpacyjną w okolicy nadkłykcia bocznego kości ramiennej, narastające dolegliwości bólowe podczas ruchu prostowania w stawie nadgarstkowym wbrew stawianemu oporowi. Objawy bólowe nie ustąpią same, wręcz przeciwnie faza ostra przejdzie w fazę przewlekłą, którą trudniej jest leczyć, dlatego należy jak najszybciej zastosować odpowiednie leczenie. Celem rehabilitacji jest eliminacja bólu, zmniejszenie stanu zapalnego , przywrócenie prawidłowej funkcji mięśniom przedramienia i tym samym pełnej sprawności chorej ręce, a także utrzymanie zdolności do wykonywania czynności dnia codziennego.

Do wyboru mamy pełen wachlarz technik fizjoterapeutycznych, które dobierane są indywidualnie przez fizjoterapeutę:
1. Terapia manualna:
– masaż poprzeczny
– masaż głęboki
– mobilizacje stawu nadgarstkowego i kręgosłupa szyjnego
– rozluźnianie powięziowe
– suche igłowanie

2. Kinesiotaping – działa odciążająco, przeciwbólowo, przeciwobrzękowo, zmniejsza stan zapalny.

3. Fizjoterapia – przyspiesza proces gojenia powstałych mikrourazów:
– pole magnetyczne- ma działanie przeciwzapalne i przeciwobrzękowe,
– ultradźwięki- łagodzą dolegliwości bólowe,
– krioterapia- zmniejsza obrzęk, ból i stan zapalny, powoduje lepszy przepływ składników odżywczych,
– laser- zwiększa produkcję kolagenu, który ma wpływ m.in. na gojenie się tkanek. Ponadto rozszerza naczynia krwionośne zwiększając tym samym przepływ krwi w tkankach,
– jonoforeza- działanie przeciwbólowe,
– fala uderzeniowa- przyspiesza regenerację tkanek, wspiera produkcję kolagenu, poprawia metabolizm i relaksuje mięśnie.

4. Ćwiczenia, których celem jest rozciąganie mięśni, pobudzenie prawidłowych odruchów i przywrócenie właściwego czucia głębokiego.

5. Autoterapia w domu wykonywana po przeszkoleniu przez fizjoterapeutę.

6. Zastosowanie ortezy stawu łokciowego jako wsparcie stosowanej terapii fizjoterapeutycznej.
Pamiętajmy, że najważniejsza jest profilaktyka. W celu zapobiegania powstawaniu łokcia tenisisty, np. pracownicy biurowi podczas wykonywania swojej pracy powinni:
– położyć przedramię tak, aby w całości znajdowało się na blacie biurka,
– łokieć natomiast powinien znajdować się poza powierzchnią biurka, aby nie doprowadzać do ucisku na nerw łokciowy.

Jeżeli odczuwasz jakiekolwiek bolesności w okolicy łokcia, jeżeli podniesienie kubka, bądź pisanie na klawiaturze sprawia Ci dyskomfort, zapraszamy na konsultację do fizjoterapeutów w naszym centrum ortopedii i rehabilitacji w Szczecinie i Koszalinie.